Kontakta Ängsgården

Ängsgården

Besöksadress: Björnbärsvägen 51–53

Förskolan Ängsgården ligger på Böleäng. Vi håller till i två villor med åldersnära grupper på cirka 1–3 och 3–5 år. Vi arbetar med barnen i olika mindre projektgrupper under veckan. Barnen har också möjlighet att välja olika aktiviteter under dagen. Vi vill stimulera barnen att komma vidare i sin utveckling med utmaningar och nya erfarenheter. Vi arbetar med inspiration av Reggio Emilia pedagogiken och förskolans läroplan, Lpfö-98.

Introduktion sker under två veckor, men stor flexibilitet råder beroende på individuella behov och förutsättningar.

Med barns lärande i centrum

På Ängsgården står lärandet i centrum och barnen lär sig bland annat samspel, turtagning, kommunikation, matematik och naturvetenskap i den dagliga verksamheten.

Vi tror på barnet och vet att alla barn kan med hjälp av en inspirerande miljö som är utmanande, lärorik, trygg och rolig prova på nya färdigheter och lära sig av och tillsammans med andra barn och pedagoger.

Vi lär barnen att tänka hållbart

Ängsgården är certifierad för Hållbar utveckling och satsningarna på miljön visar sig i val av material, återbruk och återvinning. Vi försöker arbeta så hållbart som möjligt. Vi använder mycket natur- och återvinningsmaterial. Vi har samtal med barnen om att vara rädd om naturen, miljön och vårt gemensamma material.

Traditioner

Här på förskolan Ängsgården jobbar vi hela året med återkommande aktiviteter, anpassade efter barnens olika åldrar. Höstterminen börjar med aktiviteter som främjar barnens trivsel och som stärker gruppens sammanhållning. Vi introducerar för barnen hur vi använder vår avdelning och jobbar tillsammans på avdelningen med allt material. Syftet med det är att skapa trygghet, trivsel och en kunskap om våra rutiner. Året fortsätter med olika temaarbeten och traditioner.

På Ängsgården har vi många olika traditioner som är årligen återkommande:

• Fettisdag – Vi har en uteaktivitet beroende på väder.
  • Påsk – Vi firar påsk med pyssel och sång.  Vi äter påsk lunch och de som vill klär ut sig.
  • Förskolans dag i Maj –  vi firar med familjemiddag och pyssel på gården.
  • Midsommar – Vi klär midsommarstången, sjunger och dansar tillsammans.
  • Familjemiddag i maj/juni
  • Ljusfestivalen – Barnen gör sina egna glaslyktor som vi sedan levererar, i sammarbete med Idéan, till ljusfestivalen som äger rum i Vänortsparken på stan.
  • Advent/luciafirande i december – Vi sjunger adventssånger tillsammans med föräldrarna och fikar tillsammans.
Senast uppdaterad: 6 april 2023
Sidan publicerad av: Olivia Lindmark