Stäng meddelande

Kombinationsutbildningar som leder till arbete

Kontakta Centrum för vuxenutbildning

Centrum för vuxenutbildning
Telefon: 090-16 17 20 (10.00–11.00 måndag–torsdag)

Besöksadress: Sveagatan 8

Kontakta personal

Umevux erbjuder i dag en språkintegrerad kombinationsutbildning inom lokalvård-och service.

Utbildningen vänder sig främst till andraspråkstalare som inte kommit så långt i det svenska språket och som är intresserade av att arbeta med ett serviceyrke.
Upplägget består av yrkeslärare och språklärare tillsammans i klassrummet, vilket gynnar elevens språkliga- och yrkesmässiga kunskaper. I utbildningen ingår också praktik.

I augusti 2023 startar vi upp ytterligare en kombinationsutbildning som vi kallar Serviceresurs. Det är en utbildningsväg för personer som vill arbeta inom hemtjänst och äldreomsorg och som kan byggas vidare till att omfatta vårdbiträdesnivå och undersköterskenivå. Utbildningarna inom lokalvård och kommande serviceresurs omfattar 20 veckors heltids studier och är CSN-berättigade.

Förkunskapskrav är godkänd kurs B på Sfi eller motsvarande bedömning. Efter avslutad utbildning finns det goda möjligheter till arbete.