Stäng meddelande

Hur är det att vara Tandsköterska?

Kontakta Centrum för vuxenutbildning

Centrum för vuxenutbildning
Telefon: 090-16 17 20 (10.00–11.00 måndag–torsdag)

Besöksadress: Sveagatan 8

Kontakta personal

Nick Armstrong är en erfaren tandsköterska med många år i yrket.

1. Var jobbar du idag?
Jag jobbar som tandsköterska på Utbildningstandvården på Tandläkarhögskolan i Umeå.

2. Vad gjorde du förut?
I många år arbetade jag i den grafiska branschen med bild och media. Jag har bl.a. skannat in bilder och jobbat med bildbehandling.

3. Hur trivs du som tandsköterska?
I dagarna har jag jobbat i exakt fem år som tandsköterska och jag trivs jättebra med jobbet.

4. Vad är stimulerande/roligt i ditt jobb?
Det är så varierande arbetsuppgifter och innefattar allt från admini­strativa sysslor till kontakt med patienter och studerande.

Jag handleder bl.a. våra tandläkarstudenter och tandsköterske­studerande. Det är alltså ett varierande jobb med mycket kontakt med människor, vilket är roligt och stimulerande. En tandvårdsbehandling kan se väldigt olika ut beroende på patientens besvär och behov.

Det är väldigt viktigt att vara insatt i alla de typer av behandlingar som finns och utförs.

5. Vilka är utmaningarna?
I det här jobbet utvecklas man hela tiden och lär sig nya saker. Nya material utvecklas och man är tvungen att hänga med.

6. Vilka råd vill du ge till dem som vill utbilda sig till tand­sköterska?
Man måste tycka om att möta olika typer av människor, gammal som ung. Det är också viktigt att vara uppdaterad och att vilja lära sig nya saker.

Innehåll

Senast uppdaterad: 28 maj 2019