– Jag klarar av saker i vardagen som jag inte klarade av för några år sedan.

Möt Josef Hassan som läst på Barn-och fritidsprogrammet på Dragonskolan

Vilket program gick du?

Jag gick Barn & Fritid med inriktning mot personlig tränare. Jag läste min utbildning på 5 år.

När tog du examen?

Jag tog examen 2021.

Vad var det bästa med att flytta till Umeå och bo på elevhem?

Det jag alltid säger när någon frågar är ”självständighet och att ta eget ansvar” och det står jag verkligen för. Jag klarar av saker i vardagen som jag inte klarade av för några år sedan, och detta är tack vare att Elevhemmet och Assistenterna på gymnasiet pushade mig till att klara mig själv så mycket som möjligt.

Vad har du för sysselsättning nu?

Jag har jobbat som personlig tränare i 3 år på ett gym hemma i Luleå men har nyss sagt upp mig. Jag har nu tänkt att jag ska starta eget företag som personlig tränare. Planen är att företaget ska heta ”wheelsfitness” där jag ska rikta mig mot alla typer av klienter, yngre, äldre, icke rullstolsburna och rullstolsburna. Eftersom jag själv sitter i rullstol, har jag en särskild kompetens att träna de som också sitter i rullstol.

Vad ser du fram emot just nu?

Just nu ser jag fram emot att få jobba med min dröm. Att hjälpa allt fler människor till en aktiv och hälsosam livsstil oberoende om du har en funktionsnedsättning eller ej.