Kontakta Riksgymnasiet för rörelsehindrade

Riksgymnasiet för rörelsehindrade

Besök oss

Rörelsehindrade ungdomar har, tillsammans med anhöriga, möjlighet att besöka Riksgymnasiet för rörselsehindrade i Umeå. Detta för att få en liten inblick i vad Riksgymnasiet som helhet kan erbjuda vad gäller utbildning, habilitering och elevhem. Alla besök planeras utifrån varje elevs individuella behov och önskemål.

Ni får träffa personal från skola, elevhem och habilitering för att få information om verksamheten. Ni får hjälp med ansökan till Riksgymnasiet för rörselsehindrade och ansökan om bidrag till boende och resor under gymnasietiden.

För elever och anhöriga som har långt att resa, kan det i mån av plats ordnas övernattning i besökslägenheten på elevhemmet eller i vår träningslägenhet. Kontakta vår koordinator och syv Cathrin Karlsson för att planera besöket - kontaktuppgifter finns under Kontakta oss.

Kolla även in Riksgymnasiet för rörelsehindrade i Umeå på Instagram under namnet riksgymnasietumea Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Du kan ansöka till Rh-anpassad utbildning när som helst under året. Men för att börja vid en hösttermin ska du skicka in ansökan och samtliga handlingar som ska bifogas senast den 15 november året innan önskad skolstart. Du kompletterar sedan din ansökan med höstterminsbetyget så snart du fått betyget från din skola.

Ansökningsblankett:

Handlingar som ska bifogas:

Här kan du läsa mer om ansökan till Rh-anpassad utbildning:

Senast uppdaterad: 2 februari 2024
Sidan publicerad av: Hanna Christoffersson