Lyssna
Kontakt

Skolstart 2018

21 aug - 23 aug
090-16 59 50
midgardsskolan@umea.se

Under dina första dagar som elev är det många praktiska saker som ska fixas. Du ska fotas till ditt skolkort, hämta ut dator, läromedel, busskort och en hel del annat.
Här hittar du all information som du behöver för att förbereda dig inför skolstarten.

Tisdag 21 augusti välkomnar vi alla elever i årskurs 1 på nationella program och nya elever på Språkintroduktion. De två första dagarna ligger fokus på att de nya klasserna ska få lära känna varandra. Under de dagarna är det bara elever i årskurs 1 på skolan därefter börjar andra elever allt eftersom enligt tiderna nedan.

Tisdag 21 augusti

9.00 

Upprop för årskurs 1, Valhalla (aulan)


Upprop för nya elever på Språkintroduktion, A2026

Onsdag 22 augusti

 

Introduktionsdag för årskurs 1

Torsdag 23 augusti


Inskrivningssamtal för elever på Individuellt alternativ (du som inte fått brev och kallelse kan ringa Sven Ollander, studie- och yrkesvägledare, 090-16 58 52).

9.00 

Upprop för årskurs 2-4 (se schema)


Språkintroduktion (alla elever), Filmsalen

10.00

Undervisning enligt schema för årskurs 1-4

Fredag 24 augusti


Inskrivningssamtal för elever på Individuellt alternativ (du som inte fått brev och kallelse kan ringa Sven Ollander, studie- och yrkesvägledare, 090-16 58 52).

Tisdag 28 augusti

10.00

Skolstart för elever år 1 på Individuellt alternativ (plats enl. inskrivningssamtal 23-24/8)


Skolstart för elever som går år 2-4 på Individuellt alternativ, hus 7

Torsdag 13 september

10.00

Skolstart för elever på Yrkesintroduktion (gäller samtliga inriktningar utom Mark och anläggning som börjar på Forslundagymnasiet), hus 10


Obs! Om du inte kan komma på uppropet måste du sjuk/frånvaroanmäla dig för att inte riskera att förlora din plats. Anmälan måste göras senast på uppropsdagen.

Se rutin för sjuk/frånvaroanmälan härlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Avtal och blanketter som rör dig som är ny elev hos oss:

I samband skolstarten kommer du att få läsa igenom och signera nedanstående avtal. Mentor delar ut och informerar om de olika avtalen när du börjar hos oss:

  • Biblioteksavtal (obligatoriskt): Behövs för att få låna läromedel i skolans bibliotek.
  • Dator-/IT-avtal (obligatoriskt): Under din gymnasietid får du låna en bärbar dator av skolan. För att du ska kunna hämta ut den behöver du ha läst igenom och signerat Umeå kommuns IT-avtal.
  • Skåpavtal (obligatoriskt): Behövs för att du ska få kvittera ut och använda ett elevskåp.
  • Samtyckesavtal (obligatoriskt): För att skolan ska kunna dokumentera elevaktiviteter (ex. fotografera eller filma en skolföreställning) behöver vi ditt samtycke. För att ge ditt samtycke signerar du i ett samtyckesavtal där du godkänner att du finnas med på bild/film/ljud.

Ansökan om busskort: Har du mer än sex kilometer från din bostad (där du är folkbokförd) till skolan, kan du ansöka om busskort för dina dagliga resor till och från skolan. För att du ska kunna få ditt busskort samma dag som skolan börjar behöver du skicka in din ansökan senast söndag 19 augusti.

Specialkost: Om du önskar särskild kost fyller du i blanketten för specialkost. Ta med blanketten och lämna in den till skolmatsalen (Restaurang Umestan).

Bra att veta:

Föräldramöte för årskurs 1: Måndag 17 september kl. 19.00 bjuder vi in alla vårdnadshavare för elever i årskurs 1 till ett föräldramöte där ni får möjlighet att veta mer om skolan och programmet. Mer information kommer att publiceras i lärplattformen Lärumlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Klassindelning: Vi förstår att många elever är nyfikna på sina nya klasskamrater. Dessvärre fastställs inte klasserna förrän på uppropsdagen. Vi kan därför inte besvara några frågor om klassindelning innan dess. Vid bildandet av klasser tas hänsyn till ett flertal olika parametrar så som språkval, individuellt val, könsfördelning m.m.

Närvaroplikt: Gymnasieskolan är frivillig men när du börjar på ett gymnasieprogram är du skyldig att delta i undervisningen. Om du har mer än 4 h ogiltig frånvaro är skolan skyldig att rapportera till CSN som kan komma att dra in ditt studiebidraglänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Schema: Många elever är nyfikna på hur schemat för hösten kommer att se ut. Liksom klasserna är schemat preliminärt och förändras fram till skolstart.

Sjukanmälan och frånvaro: Myndig elev eller vårdnadshavare (till omyndig elev) gör sjuk- eller frånvaroanmälan via lärplattformen Lärumlänk till annan webbplats eller telefon 090-16 64 00.
Mer information om sjukanmälan hittar du här

Skolfotografering för årskurs 1: Alla elever och klasser i årskurs 1 fotograferas under sin första skolvecka. Information om vilken tid som din klass ska fotograferas får du i samband med skolstarten.

Ändra val av språk eller instrument: Om du önskar ändra ditt val av språk eller instrument* kan du kontakta Midgårdsskolans Information på telefonnummer 090-16 59 50 veckan innan skolstart.

* För elever på Estetiska programmet inriktning Musik är det obligatoriskt att välja ett huvudinstrument.

Välkommen till oss på Midgårdsskolan!

Mer information
Datum: 21 augusti 2017 - 23 augusti 2017
Tid: 09:00 - 10:00
Kontakt: 090-16 59 50 midgardsskolan@umea.se
Skriv ut
Senast uppdaterad: 21 augusti 2018
Publicerad: 21 juni 2018
Sidan publicerad av: Therése Svärd

Midgårdsskolan
Regementsområdet
Box 3054
903 02 Umeå

Tel: 090- 16 59 50
E-post: midgardsskolan@umea.se

Umeå kommun