Kontakta Maja Beskowgymnasiet

Maja Beskowgymnasiet

Besöksadress: Fridhemsvägen 2, 903 37 Umeå

Riksfriidrottsgymnasiet (RIG)

Riksfriidrottsgymnasiet (RIG) i Umeå erbjuder dig möjligheten att kombinera gymnasiestudier med friidrotts-träning på mycket hög nivå med sikte på internationell elit som junior och/eller senior. Riksidrottsgymnasiet tillhör Umeå Elitidrottsgymnasium som är Sveriges näst största skola inom elitidrottsutbildningar. Här finns två riksidrottsgymnasier (RIG) och fjorton nationellt godkända idrottsutbildningar (NIU). I Umeå har du även mycket goda möjligheter att fortsätta din elitidrottssatsning efter gymnasiet.

Här finns optimala förutsättningar; anställda friidrottstränare/-lärare (skolan får bidrag från RF), hög tränartäthet (en heltidstjänst per ca 10 elever) och fina träningsanläggningar (både inom- och utomhus).

Riksfriidrottsgymnasiet (RIG) i Umeå:

• är ett av sju Riksfriidrottsgymnasium i Sverige med intagning av elever från hela landet
  • är kvalitetssäkrat av Riksidrottsförbundet (RF) och Svenska Friidrottsförbundet (SFIF)
  • har ett nära samarbete med Friidrottens kompetenscentrum (FKC) vid Umeå universitet, vilket innebär att du har goda möjligheter att fortsätta kombinera studier med friidrottsträning på mycket hög nivå efter gymnasiet

Som elev på Riksfriidrottsgymnasiet (RIG) i Umeå läser du 400 poäng av ämnet specialidrott samt har rätt till inackorderingsbidrag från din hemkommun. Riksfriidrottsgymnasiet i Umeå är i första hand för dig som ska börja gymnasiet men det går även bra att söka om du ska börja tvåan eller trean.

Ansökan
Ansökan till RIG Umeå görs via denna länk senast 15 oktober.   Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

RF:s information om Riksidrottsgymnasierna Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Svenska Friidrottsförbundets information om RIG Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Ansökan till Umeå Elitidrottsgymnasium görs i två steg. Dels ska du under hösten 2023 söka en idrott (se datum nedan) via respektive specialidrottsförbund (Läs mer under din idrott) Öppnas i nytt fönster. och bli antagen och dels ska du söka till ett gymnasieprogram (under perioden jan-feb 2024 alternativt under omvalsprioden apr-maj 2024). Obs! Du måste vara antagen till en idrott för att din ansökan till ett program på Umeå Elitidrottsgymnasium ska vara giltig.

Obs! När du ska söka till ett program på Umeå Elitidrottsgymnasium är skolkoden 77713695. (Maja Beskowgymnasiet har en annan skolkod)

15 okt
Riksfriidrottsgymnasiet samt NIU Friidrott.
1 dec
Riksinnebandygymnasiet Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. samt övriga NIU-idrotter.

Respektive NIU-idrott kommer att kalla sökande till tester och samtal. Antagningsbesked kommer beroende på idrott att ges senast 31 januari 2024.

Om du är skriven i Västerbotten
Ansökan till gymnasieprogram sker, oavsett om du blivit antagen till NIU eller RIG, via www.gymnasieintagningen.nu Obs! Umeå Elitidrottsgymnasiums skolkod är 77713695.

Om du inte är skriven i Västerbotten gör du din ansökan till Umeå Elitidrottsgymnasium via din hemkommuns antagningsenhet, som i sin tur skickar din ansökan vidare till Västerbottens antagningsenhet (i Vindeln). Obs! Umeå Elitidrottsgymnasiums skolkod är 77713695.

Här kan du läsa mer om de samverkansavtal som finns. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Om du inte är skriven i Västerbotten kan ett samverkansavtal behöva tecknas med din hemkommun.

Henrik Ragnvaldsson
rektor Umeå Elitidrottsgymnasium