Kontakta Forslundagymnasiet

Besöksadress: Forslunda 1, 905 91 Umeå

Bild för 'Naturbruksprogrammet Hästhållning'

Naturbruksprogrammet Hästhållning

Vill du jobba med djur och natur?
1 Inriktning:
  • Hästhållning (trav och ridning)

Naturbruksprogrammet inriktning Hästhållning ger fördjupade kunskaper om hästar och hästhållning både teoretiskt och praktiskt. Hästkurserna innehåller bland annat anatomi och fysiologi, etologi och foderlära, förebyggande hälsovård och träningslära. Hästhållning ger en bra grund för arbete eller fortsatta eftergymnasiala studier.

Utbildningen på Naturbruksprogrammets Hästhållning är yrkesförberedande och kan leda till en rad yrken som bland annat hästskötare samt ger en god grund för vidare studier till andra yrken inom hästbranschen exempelvis ridlärare, hippolog, hovslagare, travtränare, djurvårdare på hästklinik, veterinär eller eget företagande inom branschen.

Vi har ett nära samarbete med arbetsgivare inom de gröna näringarna och under din utbildning kommer du att ha minst 15 veckors arbetsplatsförlagd utbildning (APL) inom valda områden. Det finns chans att förlägga din APL utomlands.

Många djur på skolan och unika lokaler

På skolan finns ett mindre undervisningsstall med två lösdrifter. Travundervisning bedrivs på skolan med skolans egna travhästar och på Umåker, en av Sveriges största travbanor. Ridlektioner sker på Hippologum, en av landets största ridanläggningar. Hippologum ligger granne med skolan.

Läser du hästhållning har du möjlighet att ta med egen häst och ställa upp den på Hippologum som erbjuder goda träningsmöjligheter under kvällstid.

Grundläggande högskolebehörighet

För att få grundläggande högskolebehörighet kan du inom det individuella valet välja kurserna Svenska 2, Svenska 3, Engelska 6 och Matematik 2a.

Efter utbildningen har du en yrkesexamen med behörighet att påbörja din yrkesbana eller fortsätta studera på yrkeshögskola. Om du vill läsa vidare på högskola eller universitet efter avslutade gymnasiestudier har du goda möjligheter att under din tid hos oss läsa kurser som ger dig behörighet till vidare studier. Kontakta vår studie- och yrkesvägledare om du vill veta mer.

Behörighet, betyg och antagning

Gymnasieantagningen i Västerbottens län sköter antagningen till årskurs 1 för alla kommunala och fristående gymnasieskolor i länet. De har information om behörigheter, hur du räknar ut ditt meritvärde och hur ansökan går till. På deras webbplats finns även antagningsstatistik där du kan se vilket meritvärde den som fick sista platsen på ett program hade.

Skyddskläder

Grundregeln är att alla skyddskläder är till låns. Skolan tillhandahåller ridskor med stålhätta, arbetsskor höga, ridväst, ridhjälm, jacka med tillhörande överdragsbyxor, ridbyxor, vinterhandskar + tunnare förstärkta, låneuppsättning vinterskor. Eleverna rekommenderas att, vid behov, ha egna underställ och/eller annan varm klädsel vid vintertid ex. ullstrumpor och mössa m.m.

Naturbruksprogrammets inriktning Hästhållning har två yrkesutgångar: Trav eller ridning.

Ämnen och poäng

• H�stkunskap 2 100
  • Ridnings och k�rning 200
Under utbildningen