Kontakta Forslundagymnasiet

Besöksadress: Forslunda 1, 905 91 Umeå

Bild för 'Bygg- och anläggningsprogrammet'

Bygg- och anläggningsprogrammet

Vill du köra hjullastare och grävmaskin? Jobba med betong och stensättning?
1 Inriktning:
  • Mark och anläggning

Bygg- och anläggningsprogrammet med inriktning Mark och anläggning på Forslundagymnasiet vänder sig till dig som i framtiden vill jobba med markarbeten, husgrunder, betong och stenbeläggningar.

Utbildningen på Bygg- och anläggningsprogrammets inriktning Mark och anläggning är yrkesförberedande och kan leda till en rad yrken inom många olika områden som maskinförare, stensättare och anläggningsarbetare.

Du får lära dig att arbeta med mark och anläggning och får kunskap om hur man jobbar rationellt, säkert och miljömässigt samtidigt som du får kunskaper om branschens olika yrken och arbetsprocesser.

Byggbranschen erbjuder en rad intressanta yrken och inom den här utbildningen lägger du grunden till en karriär inom mark och anläggning. I årskurs 2 och 3 får du arbeta ute på olika företag inom ”ditt” yrke under ditt arbetsplatsförlagda lärande (APL). Du får arbeta på både stora och små företag. Forslundagymnasiet har samarbete med många olika företag i byggbranschen.

Grundläggande högskolebehörighet

För att få grundläggande högskolebehörighet kan du Inom det individuella valet välja kurserna Svenska 2, Svenska 3 och Engelska 6.

Efter utbildningen har du en yrkesexamen med behörighet att påbörja din yrkesbana eller fortsätta studera på yrkeshögskola. Om du vill läsa vidare på högskola eller universitet efter avslutade gymnasiestudier har du goda möjligheter att under din tid hos oss läsa kurser som ger dig behörighet till vidare studier. Kontakta vår studie- och yrkesvägledare om du vill veta mer.

Behörighet, betyg och antagning

Gymnasieantagningen i Västerbottens län sköter antagningen till årskurs 1 för alla kommunala och fristående gymnasieskolor i länet. De har information om behörigheter, hur du räknar ut ditt meritvärde och hur ansökan går till. På deras webbplats finns även antagningsstatistik där du kan se vilket meritvärde den som fick sista platsen på ett program hade.

Skyddskläder

Grundregeln är att alla skyddskläder är till låns. Skolan tillhandahåller hjälm med visir och hakband, hörselskydd, skaljacka, fleecetröja, hantverkarbyxa, halvhöga skor. Eleverna rekommenderas att, vid behov, ha egna underställ och/eller annan varm klädsel vid vintertid ex. ullstrumpor och mössa m.m.

Ämnen och poäng

• Engelska 5 100