Kontakta Dragonskolan

Besöksadress: Dragongatan 1, 903 22 Umeå

Bild för 'Barn- och fritidsprogrammet'

Barn- och fritidsprogrammet

För dig som vill arbeta med människor
1 Inriktningar:
  • Pedagogiskt och socialt arbete - skolförlagd och lärling

På Dragonskolans Barn- och fritidsprogram får du lära dig om människor i olika åldrar och med olika förutsättningar. Du får kunskaper om människors lärande och växande, samarbete och kommunikation.

Du kommer att tränas i att möta och leda andra människor och utvecklar din förmåga att vara lyhörd för deras behov. Du får dessutom en förståelse för hur människors livsvillkor kan påverka den enskilda människan och hens möjlighet till utveckling. Du lär dig om hälsans betydelse för både människa och samhälle. Vi lägger stor vikt vid etik, demokratiska värderingar och mänskliga rättigheter. Utbildningen ger dig en bred kompetens och bra grund för fortsatt yrkesliv eller vidare studier. Utbildningen skapar en grund för dig som vill arbeta inom pedagogiska verksamheter som förskola, fritidshem och skola.

Under dina tre år på Barn- och fritidsprogrammet varvas teori och praktik. I utbildningen ingår 15 veckor arbetsplatsförlagt lärande (APL).

Behörighet, betyg och antagning

Gymnasieantagningen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. i Västerbottens län sköter antagningen till årskurs 1 för alla kommunala och fristående gymnasieskolor i länet. De har information om behörigheter, hur du räknar ut ditt meritvärde och hur ansökan går till. På deras webbplats finns även antagningsstatistik.

Inriktningar

Profil: Barnskötare:

Denna profil riktar sig till dig som vill arbeta med barn. Fokus är arbetet i förskolan med barn i åldern 1-5 år. Under utbildningen arbetar vi bland annat med barns utveckling, barns levnadsvillkor, lekens betydelse och läroplanen för förskolan. Du får utvecklas som pedagog med fokus på att planera, leda och utvärdera aktiviteter i förskolan.

Under din APL får du träna på vanligt förekommande arbetsuppgifter som en barnskötare har. Exempel på sådana uppgifter är bemötande av barn, föräldrar, pedagoger och annan personal samt att planera, genomföra och utvärdera aktiviteter med barnen.

Efter avslutad utbildning finns goda möjligheter till arbete inom förskolan.

Ämnen och poäng

• Individuellt val 200
  • Gymnasiearbete 100
Under utbildningen