• Startsida
  • / Nyhetsarkiv
  • / Dragonskolans Tanzaniaförening utsedd till Årets Miljökrona av Umeå Folkets husförening

Kontakta Dragonskolan

Dragonskolan

Besöksadress: Dragongatan 1, 903 22 Umeå

För arbetet med social hållbarhet tilldelas Dragonskolans Tanzaniaförening Årets miljökrona av Umeå Folkets husförening. Pengarna kommer att användas till att inrätta en fond med syfte att stödja de Mniniungdomar som vill fortsätta yrkesutbilda sig efter genomförd skolgång. Dessa ungdomar får då möjlighet till en framtid, en möjlighet till ett arbete, en försörjning och förbättrade livsvillkor.

Tanzaniaföreningens främsta syfte är att alla barn och ungdomar ska få en chans.

• Alla barn och ungdomar ska ha rätt till en god livsmiljö.
  • Alla barn och ungdomar ska ha rätt till utbildning.
  • Alla barn och ungdomar ska ha rätt att äta sig mätta.
  • Alla barn och ungdomar ska ha rätt till en framtid.

Historiskt har föreningen skänkt pengar till vattenförsörjning, klassrum, skolkök och skolavgifter. I nuläget bistår föreningen 40 elever årligen med Secondaryutbildning samt genomför de årliga studieresor till regionen med engagerade elever från Dragonskolan. Alla insamlade medel går oavkortat till ungdomarna i Minini.

"Vi är så stolta och oerhört tacksamma" säger Ingela Nordahl, föreningens ansvarige på Dragonskolan.