UF-företag prisades under torsdagens DRIV-föreläsning

Kontakta Dragonskolan

Dragonskolan

Besöksadress: Dragongatan 1, 903 22 Umeå

Under torsdagens DRIV-föreläsning fick elever från Dragonskolan ta emot pris för "Årets Årsredovisning". Det var UF-företaget "Välj Veganskt" som utsetts till vinnare och fick ta emot 1200 kronor från KPMG. Utöver prisutdelningen bjöds samtliga UF-företagare på en inspirerande föreläsning av tidigare UF-företagarna Daniel Hakola och Ludwig Olofsson. De berättade om deras väg efter gymnasiet och delade även med sig av konkreta tips på hur man kan jobba vidare i driva-fasen under UF-året. Förutom detta bjöds eleverna även på inspiration inför mässan i Entreprenörsskap.

"Årets UF-företagare kommer under föreläsningen få ta del av inspirerande föreläsare, inspiration inför mässan Entreprenörskap på riktigt och konkreta tips på hur de kan jobba vidare i driva-fasen under UF-året" sa Julia Forsberg, Projektledare Ung Företagsamhet Västerbotten, inför torsdagens föreläsningar.

Föreläsarna för dagen var:

Daniel Hakola
Daniel är före detta UF-företagaren som gått från skolbänken till att idag vara FIFA-proffs för Hammarby Fotboll, Youtuber och egenföretagare. Hur har han tagit sig dit han är idag? Vilka har varit nycklarna till framgång? På DRIV kommer Daniel med härlig energi dela med sig av vikten av att brinna för det man gör oavsett om det är individuellt eller som grupp.

Ludwig Olofsson
När Ludwig drev UF-företag på gymnasiet upptäckte han entreprenörskap och företagande för första gången och sedan dess har mycket hänt, i en snabb takt. På DRIV kommer vi få höra mer om Ludwigs med- och motgångar samt hur det har varit att gå från VD i ett UF-företag till VD på Norrlands största medie- och kommunikationsbyrå. Denna härliga personlighet kommer mest troligt locka fram ett och annat skratt från publiken.

Förutom de duktiga föreläsarna deltog även Linda Morin och Tilda Tullnér från Ung Företagsamhet. De har båda drivit prisbelönta UF-företag och idag arbetar de med att inspirera eleverna att göra det bästa av sitt UF-år. På DRIV gav de sina bästa tips inför mässan, hur man skapar en monter och hur man går tillväga om man vill tävla under sitt UF-år.

Vinnare av Årets Årsredovisning, "Välj Veganskt" UF.
Ellen Lundberg, administratör, Emma Jacobsson, inköps- och produktionsansvarig, Jennifer Jansson, VD, Emma Pettersson, ekonomiansvarig, Vendela Hammarstedt, personalansvarig och Jessica Jernbom, marknadsföring- och försäljningsansvarig.