Språkdagen 2017

Kontakta Dragonskolan

Dragonskolan

Besöksadress: Dragongatan 1, 903 22 Umeå

Tisdag 19 september gick Språkdagen 2017 av stapeln på Dragonskolan. Samtliga elever som läser språk (tyska, franska, italienska och spanska) i årskurs 2 deltog. Allt för att inspirera och entusiasmera eleverna till vidare språkstudier och visa på vilka möjligheter som finns när man har ytterligare ett språk i sin meritförteckning.

Flera föreläsare fanns på plats:

Lena Olofsson Piras, handläggare för språk vid EU-kommissionens representation i Sverige, berättade om sin resa från en enspråkig uppväxt till en flerspråkig vardag och berättade om varför det är viktigt med språk och hur språkkunskaper skapar möjligheter.

Hannes Söderberg berättade om sina erfarenheter från Würzburgutbytet och Annika Sund, Arbetsförmedlingen, informerade eleverna om vilka möjligheter det finns att söka jobb utomlands.

Kajsa Danielsson, f d elev vid Dragonskolan, berättade om hur det är att jobba i Frankrike,  uppmanade alla elever att åka till Frankrike och sommarjobba/jobba som volontär. Man har ofta betydligt bättre språkkunskaper än vad man tror.

Alexander Fellman, Tommy Söder och Linnea Hedlund, tre blivande språklärare berättade vad de har haft för nytta av språk. Dagen avrundades med en tävling och de vinnande eleverna korades på scenen. En lyckad dag med andra ord!

Språkdagen arrangerades tillsammans med Europa Direkt Västerbotten och EU-kommissionen i Sverige.

För mer information kontakta:
Mirja Wallström
lärare Dragonskolan
mejl Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Bildtext (Ändras i inställningar och glöm inte alt-text)