Lyssna
Kontakt

Skolstart 2018

21 aug - 23 aug
090-16 24 20
dragonskolan@umea.se

Under dina första dagar som elev är det många praktiska saker som ska fixas. Du ska fotas till ditt skolkort, hämta ut busskort och en hel del annat. Här hittar du all information som du behöver för att förbereda dig inför skolstarten.

Tisdag 21 augusti välkomnar vi alla elever i årskurs 1 och nya elever på Språkintroduktion till aulan för upprop. De två första dagarna ligger fokus på att de nya klasserna ska få lära känna varandra. Under de dagarna är det bara elever i årskurs 1 på skolan. Upprop för årskurs 2, 3 och 4 sker torsdag 23 augusti i salar enligt detta schemalänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Tisdag 21 augusti (upprop i aulan)

09.00    

El- och energiprogrammet, Ekonomiprogrammet, Industritekniska programmet, Lärlingsutbildningen och Teknikprogrammet

10.00

Bygg- och anläggningsprogrammet, Samhällsvetenskapsprogrammet, VVS- och fastighetsprogrammet

11.00

Barn- och fritidsprogrammet, Hantverksprogrammet, Naturvetenskapsprogrammet, Dragonskolans Elitidrottsgymnasium, RH-gymnasiet, Språkintroduktion



 

Porträttfotografering åk 1 (till skolkorten) sker under dagen

Onsdag 22 augusti

Introduktionsdag för åk 1 (Miljölyftet)

Torsdag 23 augusti

08.20
Upprop för årskurs 2-4 (i dessa salarlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster) samt gymnasiesärskolan i C511

10.00

Undervisning enl. schema för alla årskurser

Obs! Om du inte kan komma på uppropet måste du sjuk/frånvaroanmäla dig för att inte riskera att förlora din plats. Anmälan måste göras senast på uppropsdagen. Se rutin för sjuk/frånvaroanmälan härlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Avtal och blanketter som rör dig som är ny elev hos oss:

I samband skolstarten kommer du att få läsa igenom kvittera nedanstående avtal. Mentor informerar om de olika avtalen när du börjar hos oss:

  • Biblioteksavtal (obligatoriskt): Behövs för att få låna läromedel i skolans bibliotek.
  • Dator-/IT-avtal (obligatoriskt): Under din gymnasietid får du låna en bärbar dator av skolan. För att du ska kunna hämta ut din dator behöver du både ha läst igenom och signerat Umeå kommuns IT-avtal.
  • Skåpavtal (obligatoriskt): Behövs för att du ska få kvittera ut och använda ett av skolans elevskåp.
  • Samtyckesavtal (obligatoriskt): För att skolan ska kunna dokumentera elevaktiviteter (ex. fotografera eller filma en skolföreställning) behöver vi ditt samtycke. För att ge ditt samtycke signerar du i ett samtyckesavtal där du godkänner att du finns med på bild/film/ljud.

Ansökan om busskort: Har du mer än sex kilometer från din bostad (där du är folkbokförd) till skolan, kan du ansöka om busskort för dina dagliga resor till och från skolan. För att du ska kunna få ditt busskort samma dag som skolan börjar behöver du skicka in din ansökan senast söndag 19 augusti.

Specialkost: Om du önskar särskild kost läs och ansök här.

Bra att veta:

Föräldramöte för årskurs 1: Under v. 38 bjuder vi in alla vårdnadshavare för elever i årskurs 1 till ett föräldramöte där ni får möjlighet att veta mer om skolan och programmet. 
Mån 17/9: Barn- och fritidsprogrammet, Hantverksprogrammet - frisör/stylist, Naturvetenskapsprogrammet, Dragonskolans Elitidrottsgymnasium
Tis 18/9: Bygg- och anläggningsprogrammet, Samhällsvetenskapsprogrammet, VVS-programmet, Gymnasiesärskolan åk 1-4
Ons 19/9: El- och energiprogrammet, Ekonomiprogrammet, Industritekniska programmet, Lärlingsutbildningen, Teknikprogrammet
RH (Riksgymnasiet för rörelsehindrade) bjuder in till föräldramöte vid annat tillfälle.
Samtliga föräldramöten börjar kl. 18.30 och slutar ca. kl. 20.00. Föräldramötena börjar med en kort samling i Mitten - vår mötesplats mitt i skolan.

Utvecklingssamtal: Under vecka 46 är det även utvecklingssamtal. Ett tips är att hålla koll på skolans lärplattform ”Lärum” (www.umea.se/larumlänk till annan webbplats) där detaljerad information kommer att publiceras närmare.

Klassindelning: Vi förstår att många elever är nyfikna på sina nya klasskamrater. Dessvärre fastställs inte klasserna förrän på uppropsdagen. Vi kan därför inte besvara några frågor om klassindelning innan dess. Vid bildandet av klasser tas hänsyn till ett flertal olika parametrar så som språkval, individuellt val, könsfördelning m.m. På uppropsdagen kommer klasslistor att finnas utanför aulan.

Närvaroplikt: Gymnasieskolan är frivillig men när du börjar på ett gymnasieprogram är du skyldig att delta i undervisningen. Om du har mer än 4 timmars ogiltig frånvaro är skolan skyldig att rapportera till CSN som kan komma att dra in ditt studiebidraglänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Schema: Många elever är nyfikna på hur schemat för hösten kommer att se ut. Liksom klasserna är schemat preliminärt och förändras fram till skolstart.

Sjukanmälan och frånvaro: Myndig elev eller vårdnadshavare (till omyndig elev) gör sjuk- eller frånvaroanmälan via lärplattformen Lärumlänk till annan webbplats eller telefon 090-16 64 00. Mer information om sjukanmälan hittar du här

Skolfotografering för årskurs 1: Alla elever och klasser i årskurs 1 fotograferas under sina första skoldagar. Information om vilken tid som din klass ska fotograferas får du i samband med skolstarten.

Välkommen till oss på Dragonskolan!

Mer information
Datum: 21 augusti 2017 - 23 augusti 2017
Tid: 09:00 - 10:00
Kontakt: 090-16 24 20 dragonskolan@umea.se
Skriv ut
Senast uppdaterad: 20 augusti 2018
Publicerad: 21 juni 2018
Sidan publicerad av: Katarina Lundgren

Dragonskolan
Dragongatan 1
903 22 Umeå
Tel: 090-16 24 20
Mejl: dragonskolan@umea.se

Umeå kommun