Kontakta Sofiehemsskolan F–5

Sofiehemsskolan F–5

Besöksadress: Sofiehemsvägen 41–43

Om oss

Skolan ligger i stadsdelen Sofiehem i nordöstra Umeå, i närheten av NUS och Umeå Universitet. Sofiehemsskolan har 155 elever i åldrarna 6–11 år. Skolan byggdes redan 1927 vilket ger en "gammaldags charm" till våra lokaler.

Området består av blandad bebyggelse med många småhus och lugn en miljö. Vi använder natur- och närmiljö som ett självklart inslag i undervisningen. Vi har fokus på att våra elever tränar och utvecklar kommunikationsfärdigheterna; tala, läsa, skriva och räkna. Vi satsar också på de praktiskt-estetiska ämnena för att utveckla dessa förmågor hos eleverna. Skolan är organiserad i tre arbetslag:

• Trollskogen är förskoleklass och årskurs 1
  • Trollvinden är årskurs 2 och 3
  • Trollkällan är årskurs 4 och 5

Elever på vår skola har ett planerat skolspår från förskoleklass till årskurs 6. Det ger förutsättningar för en sammanhållen utbildningskvalitet och kontinuitet för eleven. Ett skolspår kan omfatta en eller flera skolor. Läs om vilket skolspår som erbjuds för elever på denna skola. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Närområdet

I nära anslutning till skolan ligger en fotbollsplan (hockeyrink) som föräldraföreningen ansvarar för och som är en värdefull tillgång för barnens undervisning och fritid. Många elever och föräldrar är engagerade i olika idrotter. Vi är en liten charmig "byskola" med många gemensamma aktiviteter. Vi är en skola med mångfald som berikar. Vi är en skola med närhet till många aktiviteter, till universitet, bildmuséet, stan etc.

Skolans trygghets- och värdegrundsarbete

Vi vill framhålla vårt gedigna trygghetsarbetet som vi känner stor stolthet för. Vi har många aktiva rastvärdar på samtliga raster. Vi har en fungerande fadderverksamhet mellan skolans klasser.

Senast uppdaterad: 11 januari 2024
Sidan publicerad av: Gabrielle Hultdin