Kontakta Reveljen

Reveljen

Besöksadress: Stenmarksvägen 2

Förskolan Reveljen är belägen på Haga i centrala Umeå i närheten av Hagaparken. Förskolan har fyra avdelningar; Myggan, Sländan och Humlan som är åldersindelad samt Myran som är åldersblandad. Myran finns i ett fristående hus på samma gård och erbjuder en allergisanerad miljö.

Vår förskola

Vår förskola erbjuder åldersindelade avdelningar med innemiljö som är anpassad efter barnens ålder. En av avdelningarna är allergisanerad och ligger i vårt K-märkta Bruno Mathssonhus. Vår utemiljö är stor och under ständig utveckling. Den erbjuder många utmaningar för barnens motorik och sociala utveckling. Vår egen kokerska Eva bjuder på hemlagad, ekologisk mat och har stor kunskap kring specialkost.

Trygghet

På förskolan Reveljen vill vi tillsammans med vårdnadshavarna skapa en trygg miljö för alla barn. Alla barn ska bli sedda och känna att de som individer är betydelsefulla både för sig själva och andra. Tillsammans är vi starka!

Lärande

Vi ser på lärande som en livslång process som sker i alla miljöer och sammanhang. Vårt uppdrag är att erbjuda stimulerande situationer som väcker alla barns nyfikenhet och lust att lära. I vår verksamhet utgår vi från barnens intressen, tankar och funderingar samt målen i läroplanen för förskolan.

Miljö

Hos oss på Reveljen finns varierande miljöer som stimulerar barnens kreativitet och fantasi. På varje avdelning finns tillgång till skapande, bygg och konstruktion, musik, dans, rörelse och rollek.

Hållbar utveckling

Reveljen är en certifierad förskola för hållbar utveckling. Arbetet med hållbar utveckling inkluderar, förutom vårt viktiga miljöarbete, även begreppet socialt samspel som handlar om hur man är en bra kompis.

Allergisanerade avdelningen Myran

Reveljens allergiavdelning Myran är en specialverksamhet för allergiska och överkänsliga barn i kommunen. Det innebär att miljö, personal och alla barn/föräldrar är allergisanerade för att barn med allergier och överkänslighet ska kunna vistas där utan att bli sjuka. Barngrupperna är mindre, städningen är mycket noggrann och köket lagar specialkost till flertalet barn. Platser kan erbjudas till barn som kommer från djur- och rökfria hem samt som kan avstå från parfymerade produkter för hud, hår och kläder.

Tänk också på att om du vistas hos släkt och vänner som har djur eller röker måste du/ni duscha och byta till rena kläder innan ni kommer till Reveljen. Skulle era förutsättningar förändras när det gäller villkoren för en placering på Reveljen allergiavdelning måste ni meddela rektor omgående. Detta innebär förmodligen att ni inte kan behålla platsen på allergiförskolan.

Introduktion

Syftet med introduktion är att barn och föräldrar ska uppleva förskolan som en trygg, lustfylld och rolig plats för barnen att vara på. Vi har valt att under introduktionsveckorna träffa barnen 1–1,5 timme/dag, enligt schema. När äldre barn introduceras på förskolan kan dock introduktionsperioden förkortas ifall det passar barnet bättre. Ibland har vi gruppintroduktion – då flera barn introduceras samtidigt av en pedagog.

Varje barn är unikt – därför kan introduktionen se olika ut utifrån barnets behov.

Läs mer om introduktion (pdf) , 670.6 kB, öppnas i nytt fönster.

Senast uppdaterad: 4 oktober 2023
Sidan publicerad av: Olivia Lindmark