Kontakta Ersdungen

Ersdungen

Besöksadress: Trattgränd 3–5

Om oss

På Ersdungens förskola finns fyra avdelningar, Trollsländan, Nyckelpigan, Myran och Humlan. De är indelade i största möjliga mån efter barnens ålder. Här får barnen en innehållsrik och utvecklande tillvaro tillsammans med varandra och utifrån sina egna förutsättningar. Här arbetar både förskollärare och barnskötare.

Verksamhet

En mycket viktig del i arbetet är att utveckla barnens sociala kompetens, ge möjlighet till rörelse, språkträning samt att sjunga, lyssna till musik och dramatisera. Det dagliga arbetet består av lekstunder, samlingar, utevistelse, måltider och vila. Det är rutiner som ger dagen en struktur för barnen. Föräldrasamverkan ser vi som en stor och viktig tillgång.

Utemiljö

Här har vi en fantastisk utemiljö som vi är stolta över. Vi går ofta på så väl promenader som på upptäcksfärd i skogen som ligger granne med förskolan. Vår utemiljö på förskolans gård uppmanar barnen till att träna sin motorik, utforska och upptäcka. Vi arbetar efter ett årshjul med återkommande traditioner. Vi har valt att bevara den del av förskolans gård som har skog och barnen uppskattar de naturliga motoriska utmaningarna som uppstår bland rötter och stubbar. Till vår hjälp har vi en arbetsgrupp som utvecklar och arbetar med utemiljön.

Senast uppdaterad: 22 mars 2024
Sidan publicerad av: Gabrielle Hultdin