Stäng meddelande

Studie- och yrkesvägledning

Kontakta Centrum för vuxenutbildning

Centrum för vuxenutbildning
Telefon: 090-16 17 20 (10.00–11.00 måndag–torsdag)

Besöksadress: Sveagatan 8

Kontakta personal

Om du är skriven i Umeå kommun kan du få stöd i ditt studie- och yrkesval samt information om komvux. Besök gärna vår sida med Vanliga frågor Öppnas i nytt fönster. för svar. Har du behov av information och har kortare frågor kan du nå oss via mejl eller telefon.

Telefontid: måndag–torsdag 10.00–11.00

Kontakt med Centrum för vuxenutbildning via mejl: syvkomvux@umea.se

Boka samtal med en studie- och yrkesvägledare

Ett vägledningssamtal är ett individuellt samtal som handlar om dina tankar och önskemål kring studier inom komvux och arbetsliv. Vi kan också erbjuda en inledande kartläggning inför en eventuell validering. Tillsammans pratar vi om dina erfarenheter och dina mål så att du kan få förutsättningar att göra ett så väl genomtänkt val som möjligt. Vid behov skrivs en studieplan för hur du ska nå ditt mål. En bokad samtalstid är 45 minuter. Du bokar via länken nedan.

Vi pratar om

• Vad gör du nu?
  • Vad vill du göra?
  • Hur kan du göra för att nå målet?
  • Din studieplan

Ett vägledningssamtal hos oss kan du:

• få vägledning i hur du kan nå dina studie- och yrkesmål
  • få en individuell studieplan
  • göra en slutbetygs- och examensplanering
  • få information om studievägar, behörigheter och studieekonomi
  • få stöd i informationssökning inför studie- och yrkesval.
  • få hjälp att kartlägga dina tidigare kunskaper och erfarenheter inför en eventuell validering.

Förbered dig inför vägledningssamtalet!

• Fundera över vad du kan ta reda på själv och vad du behöver hjälp med av studie- och yrkesvägledare.
  • Notera frågor och funderingar på valfritt sätt som stöd för minnet.
  • Ha gärna dina tidigare betyg till hands innan samtalet med studie- och yrkesvägledaren t ex gymnasiebetyg eller betyg från andra skolor.
  • Om du inte kan komma på din bokade tid är det viktigt att du avbokar då vi har hög förfrågan på vägledningssamtal.

Studiemedel består av bidrag och lån och det är Centrala studiestöds­nämnden (CSN) som beslutar om och betalar ut studiestödet. CSN hanterar också återbetalningen av lånen.

Hur mycket studiemedel du får beror på om du studerar på heltid eller deltid och hur många veckor du studerar. För dig som har barn under 18 år finns även tilläggsbidrag att söka.

Om du är arbetslös i åldern 20–24 år kan du ha rätt till det högre bidraget för att slutföra en utbildning på grundskole- eller gymnasienivå.

Mer information och ansökan om studiemedel hittar du på CSN:s webbplats www.csn.se Länk till annan webbplats.

Film: skriva ansökan om studiemedel: Så ansöker du om studiemedel – för dig som ska studera i Sverige - CSN Länk till annan webbplats.

Ring: Tolk i samtal. Ex. till CSN: Teletal - Hjärna Tillsammans (hjarnatillsammans.se) Länk till annan webbplats.

Är du mellan 25 och 56 år, arbetslös och saknar utbildning från grundskolan eller gymnasiet? Från och med 2 juli 2017 kan du ansöka om ett nytt studiebidrag: Studiestartsstöd.

Hur mycket kan jag få i studiestartsstöd?

Med studiestartsstödet kan du läsa på grundskole- eller gymnasienivå med ett ekonomiskt bidrag. Det är till för att du som är arbetslös ska kunna börja studera för att i förlängningen få ett jobb. Du kan få stödet under maximalt 50 veckor för heltidsstudier. Du kan även studera i långsammare takt, 50 procent i 100 veckor eller 75 procent i 67 veckor. Bidraget är något högre än det genomsnittliga aktivitetsstödet, men lägre än studiemedlen.

Kan jag få studiestartsstöd?

Du kan få studiestartsstöd om du uppfyller kraven:

• är mellan 25–56 år
  • har varit anmäld som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen, i minst sex månader
  • har kort tidigare utbildning, ej gymnasiekompetens
  • har ett stort behov av utbildning för att kunna få ett arbete
  • inte har haft studiestöd under de senaste tre åren

Vuxenutbildningen gör alltid en individuell prövning om du tillhör målgruppen för studiestartsstödet.

Läs mer om studiestartsstödet på CSNs hemsida Länk till annan webbplats.

Hur ansöker jag?

Om du är intresserad av studiestartsstödet kan du kontakta en studievägledare vid Centrum för vuxenutbildning.

Senast uppdaterad: 30 januari 2024
Sidan publicerad av: Andreas Moberg